Muistatko, miltä tuntuu kesäteatterissa, kun näytelmä tulee iholle? Muistatko, miltä tuntuu, kun musiikki soljuu läpi kehon? Muistatko, miltä tuntuu kulkea taidenäyttelyssä?

Kulttuuri on kärsinyt paljon koronapandemiasta. Tapahtuma-ala on lähes 2,4 miljardin euron bisnes ja vientialana se on suurempi kuin esimerkiksi puuteollisuus. Kulttuuri on vahva elinkeino. Pelkästään musiikkialalla työskentelee kymmeniä tuhansia suomalaisia.

Tuusula jakaa apurahoja vapaan kulttuurikentän ammattilaisille ja harrastajille. Hienoa! Kaikissa Keski-Uudenmaan kunnissa näin ei ole. Apurahat ovat kuitenkin pieniä, joten niillä ei vielä viedä esimerkiksi taidetta palvelutaloihin. Tuissa on myös yksi valuvika. Tuki myönnetään tuotantotukena tapahtumaan tai työskentelyapurahana. Ensimmäinen soveltuu huonosti esittävän säveltaiteen tueksi. Ei tarvita lavasteita, taulupohjia, ei värejä tai puvustusta. Soittimet on hankittu ja itse soitetaankin, joten avustajien palkkaamista ei tarvita, vain palkkaa itselle. Tukea ei saa käyttää kokonaan palkkoihin. Toinen ongelma on, ettei työskentelyapurahaa voi hakea ryhmille. Se rajaa taiteen työryhmät ulos tuen piiristä. Toivoisimme, että kaikki taiteilijat voisivat tuottaa apurahoilla taidetta. Nyt osa heistä rajataan ulos tuen piiristä.

Tuusulassa kulttuuri näkyy vahvimmin kulttuurihistoriana. Elävääkin kulttuuria on: Montturock, Närkästysjuhlat, Meidän Festivaali ja Tuusulan Taiteiden Yö. Kaikki tapahtumat tuottavat elämyksiä. Kuinka paljon Tuusulan tapahtumissa esiintyy palkattuina tuusulalaisia taiteilijoita?

Moniota odotetaan kuin kuuta nousevaa. Eri taiteenalat saavat vihdoin yhteiset tilat! Tuusulaan saadaan konserttisali, johon mahtuu esiintymään vaikka sinfoniaorkesteri, kunhan lavasta muistetaan tehdä riittävän suuri ja huolehtia salin akustiikasta. Moniossa on erityisen tärkeää rakentaa molemmat salit: suuri ja pieni. Musiikkiopisto tarvitsee pienemmän salin opetuskäyttöön.

Tuusulassa kulttuuria tuottaa ja kulttuurin rahoja hallinnoi moni taho. Kunnan brändiosasto tuottaa tapahtumia, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hoitaa osaansa. Sivistyksen toimiala vastaa taiteen perusopetuksesta. Olisiko tarpeen kehittää kulttuuria kokonaisuutena? Entä voisiko Tuusula alkaa palkita elävän kulttuurin saralla menestyneitä taiteilijoita vuosittain samaan tapaan kuin palkitsemme jo urheilijoita?

Kunpa pääsisimme jo pian nauttimaan kulttuurista yhdessä!

Kaarle Ranta
kulttuurituottaja AMK
kuntavaaliehdokas 2021

Sanna Tuhkunen
muusikko ja soitonopettaja
kuntavaaliehdokas 2021

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 10.5.2021.